Spinnakeren

Spinnakeren


De meeste nieuwe schepen kregen in het verleden een spinnaker mee, het maakt het schip toch wat sportiever. Maar veel gebruikt worden 90% van die spinnakers niet. Iedereen heeft natuurlijk het beeld van kleurrijke spinnakers in een wedstrijdveld voor ogen maar men schrikt al gauw terug voor de indrukwekkende afmetingen van deze lap kunstzijde. Ook het gedoe met spinnakerbomen, ophouders, neerhouders en al dan niet dubbel uitgevoerde schootvoering lijkt weinig aantrekkelijk.
Veel van deze spinnakers hebben hun weg gevonden naar marktplaats waar zo nu en dan door hun teleurgestelde eigenaren knisperend nieuwe spinnakers worden aangeboden die slechts 1 keer gebruikt zijn en daarbij direct een winkelhaak opliepen. 


De dapperen onder u hebben inmiddels ervaring met spinnaker reparatie tape, zandlopers, en onverklaarbare klapperende spinnakers die zich vervolgens strak om de voorstag wikkelen. En dat was dan alleen nog maar het zetten van de spinnaker. Na afloop van het toch eigenlijk iets te hoge rak moet de spi weer gestreken worden. Het strijken is natuurlijk een zeer stressvolle gebeurtenis waarbij men valkuilen moet ontwijken die bestaan uit zeer kleurig verpakkingsmateriaal voor het onderwater schip tot de grootste vaandel die ooit de mast heeft gesierd waarbij de schoten prachtige slangachtige bewegingen rond het schip maken maar nooit binnen handbereik komen.


Toegegeven, ook wij hebben een keer het Nederlandse visquotum overschreden toen we de spinnaker in het water kregen en deze als een sleepnet (of drijfanker) achter het schip aansleepten. Een waar mirakel dat hij daarbij heel bleef. 
Toch hoeft dat niet allemaal. Met het volgen van een paar simpele regels, die wij door schade en schande geleerd hebben, kunt u dit soort problemen vermijden.


Graag vertellen wij u hier van alles over bij een kopje koffie. Daarna gaan we het water op en gaan we proberen of we onze theorie, dat spinnakeren eigenlijk heel makkelijk is, ook in praktijk kunnen brengen.